ARONIA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Aronia jest to krzew z rodziny różowatych, rodząca czarne jagody o cierpkim smaku, a sama wysokość krzewu sięga od 2 do 3 metrów. Krzew aronii, choć pochodzi z Ameryki Północnej uprawiany jest w Polsce niemal na masową skalę, jednak wśród polskich konsumentów owoce aronii nie są zbyt popularne. Zawarte w aronii substancje nie tylko pomagają walczyć z chorobami cywilizacyjnymi, lecz także okazują się pomocne dla osób pracujących przy komputerze. Na bazie owoców aronii można wykonać wiele smacznych przetworów, którymi warto się rozkoszować przez cały rok.

ARONIA JEST BOGATA W WITAMINY I MINERAŁY TAKIE JAK

  • witamina C
  • witamina E
  • kwas foliowy
  • niacyna
  • ryboflawina
  • fosfor
  • potas
  • magnez
  • wapń
  • cynk

ARONIA JEST BOGATA W CENNE ZWIĄZKI

  • bioflawonoidy
  • rutyna
  • kwercetyna
  • antocyjany
  • katechiny
  • leukocyjany
  • kwasy fenolowe

WŁAŚCIWOŚCI

  • wpływa korzystnie na układ krążenia – wprowadzenie do diety aronii, która bogata jest w antyoksydanty, jest w stanie spowolnić proces tworzenia się miażdżycy. Organiczne związki zawarte w aronii uszczelniają bowiem naczynia krwionośne oraz zapewniają naczyniom włosowatym odpowiednią sprężystość. Picie soku aroniowego zaleca się więc na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi lub dla osób w grupie zwiększonego ryzyka zawału serca.
  • chroni przed chorobami nowotworowymi – jak wiadomo flawonoidy oraz antocyjany, które znajdują się w warzywach i owocach, w tym także aronii, działają przeciwnowotworowo. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) z 2009 roku, wynika, że 30% przypadków zachorowania na raka spowodowanych jest czynnikami żywieniowymi. Natomiast antocyjany zwiększają szanse przeżycia komórek, które są narażone na oddziaływanie stresu oksydacyjnego. Kwasy fenolowe zawarte w owocach aronii blokują czynniki rakotwórcze, a dieta bogata w antyoksydanty zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego czy wystąpienia guza przełyku.
  • działa przeciwzapalnie – dzięki antyoksydacyjnym właściwościom aronii, zmniejsza się stan zapalny w ciele człowieka, który spowodowany jest aktywnością enzymu cyklooksygenazy 2.
  • wspomagają wzrok – głównie rutyna i antocyjany które działają bardzo korzystnie na naczynia krwionośne –  wzmacniają je, uelastyczniają, uszczelniają ich ściany i regulują przepuszczalność. Opóźniają więc postępowanie chorób oczu: jaskry, zaćmy oraz degeneracji plamki żółtej na siatkówce (AMD). Antocyjany regenerują rodopsynę -barwnik na siatkówce wpływający na jakość widzenia.

  • idealna dla osób pracujących przy komputerach – aronia dzięki swojemu potencjałowi przeciwutleniającemu oraz ważnym minerałom, łagodzi skutki chemio- i radioterapii stosowanej w leczeniu nowotworów. Warto po nie sięgnąć gdy w naszej pracy mamy ciągły kontakt z komputerem. Nie tylko ze względu na regenerację naszego wzroku przez poprawianie ukrwienia, ale także ze względu na niwelację skutków promieniowania monitorów.
  • dla osób z wrzodami – sok z aronii mogą pić osoby z zapaleniem trzustki i wątroby, a także owrzodzeniem żołądka, gdyż zmniejsza on głębokość uszkodzeń błon śluzowych.
  • stosowane przy chorobie popromiennej – przetwory z aronii podawane w odpowiednich dawkach wykazują korzystny wpływ na osoby z ciężką chorobą popromienną, wywołaną promieniowaniem jonizującym. Spożywanie aronii hamuje generację wolnych rodników i białych krwinek.

CENNE UWAGI

  • Aronia jest łatwym w uprawie krzewem, rośnie nawet na ubogich w substancje mineralne glebach, jakie występują na kamiennych zboczach lub torfowiskach. Krzew ten potrzebuje sporo wilgoci i odpowiedniej ekspozycji na słońce.
  • aronia dobrze znosi niskie temperatury.
  • jest też  odporna na szkodniki, dzięki czemu nie wymaga stosowania chemicznych oprysków. Z tego względu owoce te nie zawierają w składzie toksycznych substancji i mogą stanowić bezpieczne uzupełnienie codziennej diety.

WARTOŚĆ ODŻYWCZA ARONII W 100 GRAMACH

  • wartość energetyczna 156 kcal/ 100 gram
  • białko 2,89 g/ 100 gram
  • tłuszcz 0,98 g/ 100 gram
  • węglowodany 33,88 g/ 100 gram
  • błonnik 17 g/ 100 gram
  • witamina C 0,7 mg/ 100 gram
  • tiamina 0,029 mg/ 100 gram
  • ryboflawina 0,058 mg/ 100 gram
  • niacyna 0,672 mg/ 100 gram
  • witamina B6 0,193 mg/ 100 gram
  • kwas foliowy 10 µg/ 100 gram
  • witamina A 43 IU / 100 gram
  • witamina E 0,75 mg/ 100 gram
  • witamina K 29,3 µg/ 100 gram
  • wapń 40 mg/ 100 gram
  • żelazo 0,4 mg/ 100 gram
  • magnez 21 mg/ 100 gram
  • fosfor 45 mg / 100 gram
  • potas 309 mg/ 100 gram
  • sód 2 mg/ 100 gram
  • cynk 0,19 mg/ 100 gram

Źródło: odzywianie.info.pl, ekologia.pl .

Posted by Ola

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »