ARBUZ WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE, DLACZEGO WARTO GO JEŚĆ

Arbuz jest rośliną z rodziny dyniowatych pochodzi z Afryki Południowej, jest uprawiany w wielu krajach o ciepłym klimacie (Francja, Włochy, Chorwacja, Grecja, Portugalia, Bułgaria, Rumunia). Arbuz może mieć różne kolory miąższu (żółty, jasnoczerwony, pomarańczowy, biały, różowy, ciemnobrązowy). To idealny owoc na upalne dni uwielbiają go także dzieci ze względu na jego słodki smak, pomimo słodyczy jest owocem niskokalorycznym (zawiera około 37 kcal na 100 g produktu) co ma szczególne znaczenie dla osób będących na diecie niskotłuszczowej. Arbuz silnie nawadnia organizm zawiera aż 90,6 g wody w 100 g produktu dlatego doskonale gasi pragnienie, uzupełnia potas przez co zapobiega odwodnieniu organizmu w upalne dni.

WARTOŚCI ODŻYWCZE ARBUZA

(Źródło wartości odżywczych zaczerpnięte „Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw” H. Kunachowicz, I. Nadolna, K. Iwanow, B. Przygoda).

  • Wartość energetyczna 37 kcal / 100 g produktu
  • Woda 90,6 g / 100 g produktu
  • Białko 0,6 g / 100 g produktu
  • Tłuszcz 0,1 g / 100 g produktu
  • Węglowodany 1,4  g / 100 g produktu
  • Glukoza 1,8 g / 100 g produktu
  • Fruktoza 3,4 g / 100 g produktu
  • Sacharoza 2,4 g / 100 g produktu
  • Błonnik 0,3 g/ 100 g produktu
  • Sód 1 mg / 100 g produktu
  • Potas 130 mg / 100 g produktu
  • Wapń 6 mg / 100 g produktu
  • Fosfor 9 mg / 100 g produktu
  • Magnez 2 mg / 100 g produktu
  • Żelazo 0,2 mg / 100 g produktu
  • Witamina A 38 uq/ 100 g produktu
  • Beta karoten 230 uq / 100 g produktu
  • Witamina E 0,10 mg / 100 g produktu
  • Witamina B1 (tiamina) 0,080 mg / 100 g produktu
  • Witamina B2 (ryboflawina) 0,020 mg / 100 g produktu
  • Witamina B3 (niacyna) 0,20 mg / 100 g produktu
  • Witamina B6 0,14 mg / 100 g produktu
  • Witamina C 10 mg / 100 g produktu

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE ARBUZA

  • Ma bardzo silne właściwości nawadniające dlatego powinniśmy spożywać go w upalne dni.
  • Jest bogatym źródłem witaminy A i beta karotenu oba te cenne składniki są niezbędne do wchłaniania witaminy D dlatego warto spożywać ten owoc podczas, gdy korzystamy z kąpieli słonecznych.
  • Chroni przed szkodliwym promieniowaniem UV co zawdzięcza witaminie A i beta karotenowi.
  • Jest bogatym źródłem potasu, który uwalnia się wraz z potem, na niedobór potasu organizm szczególnie jest narażony w upalne dni.
  • Jest niskokaloryczny co ma szczególne znaczenie dla osób na diecie niskotłuszczowej.
  • Ma właściwości antyoksydacyjne zawiera glikogen i glutation.
  • Ma właściwości moczopędne przez co oczyszcza organizm z toksyn oraz drogi moczowe.

PESTKI ARBUZA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE, BOGACTWO WITAMIN I MINERAŁÓW 

  • Pestki arbuza mają działanie przeciwbakteryjne
  • Posiadają również właściwości przeciwgrzybicze
  • Są bogatym źródłem potasu (648 mg / 100 g pestek). Pestki arbuza jak większość pestek owoców jest bogatym źródłem potasu, jego zawartość w pestce jest większa aniżeli w owocu. Potas ma szczególne znaczenie dla osób zmagających się z podwyższonym ciśnieniem tętniczym, u osób wykonujących ciężką pracę fizyczną, u sportowców, szczególnie pozytywny wpływ na organizm mają w upalne dni, gdy wraz z potem tracimy zapasy tego pierwiastka.
  • Bogate źródło magnezu 525 mg / 100 g pestek
  • Bogate źródło żelaza 7,3 mg / 100 g pestek
  • Bogate źródło fosforu 755 mg / 100 g pestek
  • Zawierają wapń 54 mg / 100 g pestek
  • Zawierają cynk w ilości 10,2 mg / 100 g pestek
  • Zawierają flawonoidy 2,63 mg / 100 mg
  • Bogactwo minerałów wykazuje działanie przeciwobrzękowe, problem z obrzękiem dłoni i stóp w okolicach kostek, co jest częstą przypadłością pojawiającą się w upalne dni.
  • Pestki arbuza oraz innych owoców mają działanie redukujące nadkwaśność i zgagę. Niedobór magnezu, potasu i cynku głównie przyczyna się do zaburzeń trawiennych spowodowanych brakiem równowagi kwasowozasadowej.

JEŚĆ Z PESTKAMI CZY BEZ

Jedzmy arbuza ale także morele, jabłka, gruszki, winogrono z pestkami, uczmy zjadać nasiona nasze dzieci. Nasiona owoców są bogatym źródłem cennych minerałów a zjedzony owoc wraz z pestką uzupełni dietę w dzienne zapotrzebowanie na minerały.

JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNIO DOJRZAŁEGO ARBUZA

  • Zewnętrznie, odpowiednio dojrzały arbuz charakteryzuje się ciemnozieloną skórką.
  • Po przekrojeniu dojrzały arbuz ma pestki koloru czarnego, białe lub kremowe pestki świadczą o niedojrzałości wówczas miąższ arbuza jest mało słodki bez smaku zwłaszcza po zewnętrznej stronie. Spękane, oddzielające się warstwy miąższu świadczą i idealnej dojrzałości, owoc o takiej strukturze jest dojrzały po całości nawet wykrojony blisko skóry.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »