ANEMIA NIEDOKRWISTOŚĆ PRZYCZYNY ZAPOBIEGANIE WPŁYW NA NIEPŁODNOŚĆ

Anemia zwana inaczej niedokrwistością objawiają się odchyłem od normy wartości :

  • Hemoglobiny (HB, HGB). Hemoglobina to czerwony barwnik krwi pełni funkcje transportowania tlenu z płuc do tkanek zawira żelazo
  • Erytrocytów (czerwonych krwinek, RBC) odpowiedzialne jest za transport tlenu (w skład którego wchodzi  hemoglobina ) do wszystkich tkanek
  • Wskaźnika hematokytowego (HT, HCT). Hematokryt ocenia gęstość krwi (stosunek wszystkich elementów mofrfoligicznych krwi co całej jej objeości. Niski poziom hematokrytu świadczy i niskim poziomie hemoglobiny i małej ilości erytrocytów

Jednym z najważniejszych składników hemoglobiny jest żelazo to pierwiastek mineralny, który nie jest produkowany przez organizm i wymaga ciągłego uzupełniania odpowiednio zbilansowaną dietą, to jego spadek w organizmie odpowiedzialny jest za niedokrwistość. Żelazo ma za zadanie zwalczanie wirusów, bakterii poprzez system odpornościowy, pobieranie tlenu z płuc i dostarczanie go do wszystkich tkanek. Poziom żelaza u dzieci odpowiada za prawidłowy rozwój mózgu a jego niedobór w pierwszym roku życia dziecka prawdopodobnie ma związek z ADHD w późniejszym okresie dziecięcym.

KTO JEST NARAŻONY NA NIEOBÓR ŻELAZA

  • Osoby stosujące nieprawidłową dietę (głównie dieta wysokoprzetworzona prowadzi do niedoborów witamin z grupy B i C )
  • Osoby odchudzające się
  • Wegetarianie nie cierpią na niedokrwistość  powodu braku żelaza w diecie pochodzenia zwierzęcego co jedynie mogą być nią zagrożone z powodów niedoborów witamin z grupy B, które są niezbędne do wchłaniania żelaza.
  • Osoby uprawiające intensywne treningi na siłowni (niedobór witamin z  grupy B)
  • Osoby z niedoborem witaminy C
  • Osób z niedoborem witamin z grupy B
  • Kobiety w ciąży zwłaszcza  w ostatnim trymestrze ciąży
  • Niemowlęta, małe dzieci (dieta uboga w witaminę C, witaminy z grupy B, kwas foliowy)

Najlepszym źródłem żelaza jest te pochodzenia roślinnego jest łatwiej przyswajalne, lekkostrawne, nie powoduje zaparć. Suplement żelaza pochodzenia zwierzęcego powoduje zaparcia lub rozwolnienia, obciąża wątrobę i może doprowadzić do zatrucia szczególnie u małych dzieci.

PODWYŻSZONY POZIOM ŻELAZA

Nadmiar żelaza wynika z niedoboru składników niezbędnych do jego wchłaniania a są nimi:  witamina C oraz witaminy z grupy B (w tym B1, B2, B6, B12 i kwas foliowy) a te wykorzystane jest do produkcji hemoglobiny. Nadmiar żelaza gromadzi się w wątrobie i śledzionie a jego nadwyżka zagraża zdrowiu, niesie za sobą ryzyko powstania miażdżycy, uszkodzenia wątroby i sprzyja rozwoju chorób nowotworowych.

ANEMIA A NIEPŁODNOŚĆ

Nieprawidłowy poziom żelaza we krwi ma związek niepłodnością. Przyczynia się do zaniku owulacji, obniżenia rezerwy jajnikowej lub do produkcji niedojrzałej komórki jajowej. Żelazo odpowiedzialne jest za transportowanie tlenu do wszystkich tkanek w tym układu rozrodczego kobiety jajników, macicy. U kobiet z anemią występuje większe ryzyko poronienia co ma związek z zahamowaniem rozwoju płodu na skutek niedotlenienia zarodka. Kobiety u których występują obfite miesiączki tracą duże ilości żelaza dlatego jeśli starasz się o potomstwo zadbaj o odpowiednią dietę bogatą w żelazo i składniki niezbędne do jego wchłaniania a w przypadku anemii rozpocznij spożywanie zakwasu buraczanego lub innego preparatu zawierającego żelazo.

RODZAJE ŻELAZA

  • Żelazo hemowe to żelazo pochodzenia zwierzęcego
  • Żelzao niehemowe tożrlzao pochodzenia roślinnego

JAK PODNIEŹĆ POZIOM ŻELAZA

20161130_213300

  • Suplement diety zawierający żelazo pochodzenia roślinnego np. Floradix żelazo dla dorosłych, dzieci i kobiet w ciąży cena około 50 zł za 500 ml. w swym składzie zawiera witaminę C, witaminy z grupy B
  • Inny preparat zawierający żelazo hemowe (pochodzenia zwierzęcego)
  • Kwas foliowy
  • Witamina C
  • Witamina B1, B2, B6, B2 osobno lub B komplex
  • Zakwas buraczany osobno profilaktycznie lub łącznie z w/w preparatami w przypadku anemii

PRZEPIS NA ZAKWAS BURACZANY

Burak wspomaga wytwarzanie czerwonych krwinek i jest najlepiej przyswajalnym źródłem pozyskania żelaza,  przeznaczony dla dzieci, dorosłych, kobiet w ciąży i osób starszych. Zawiera witaminy: A, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12 i C dodatkowo żelazo, magnez, wapń potas, fosfor, miedź, cynk, fluor,  chlor, lit, mangan ,sód, kobalt, molibden, beta karoten, błonnik.

Składniki:

  • Buraki 3 kg
  • Woda przegotowana
  • Ziele angielskie 4 szt
  • Liść laurowy  3 szt
  • 1 szklanka soku z ogórków kiszonych
  • 1 główka czosnku

Przygotowanie:

20161130_200025

Buraki umyj, odetnij końce i pokrój w plastry o grubości 1 cm, wyłóż w naczyniu, dodaj obrany czosnek, ziele angielskie, liść laurowy, zalej zimną lub letnią wodą tak, by przykryć całe buraki, dodaj sok z ogórków kiszonych. Dociąż buraki talerzem, przykryj ścierką bawełnianą. Mieszaj 1 x dziennie drewnianą, suchą i czystą łyżką. Zakwas jest gotowy po 3- 5 dniach (spróbuj czy smak jest odpowiedni) im dłużej będzie poddany kiszeniu, tym bardziej intensywny będzie miał smak. Gdy smak nam odpowiada przelewamy do słoików i przechowujemy go w lodówce. Spożywamy 1 x dziennie po 3/4 szklanki 20 minut przed jedzeniem lub 1 godzinę po. W przypadku dużej anemii spożywamy 2 x dziennie.

Zakwas buraczany możesz użyć do barszczu. Ugotuj warzywa na włoszczyźnie dodaj ziemniaki, liść laurowy, na koniec gotowania 1 szklankę zakwasu (po dodaniu zagotuj na małym ogniu i wyłącz by barszcz nie zbladł).

PRODUKTY BOGATE W ŻELAZO

  • Pestki dyni, słonecznika, orzechy nerkowca, sezam, siemię lniane
  • Jarmuż , wodorosty, mech irlandzki
  • Brokuły, botwina
  • Szpinak gotowany
  • Koper
  • Cukinia
  • Kasza jaglana (B1,B2,B6 i żelazo)
  • Kapusta, ziemniaki pieczone, pietruszka korzeń, marchew suszona
  • Mięso : wołowe, wieprzowe, Drób
  • Rodzynki, suszone: morele, jabłka, śliwki
  • Fasola , ciecierzyca , soczewica
  • Otręby, mąka żytnia, orkisz, kiełki pszenicy, amarantus, owies, quinoa
  • Grzyby kurki
  • Przyprawy: kminek, kurkuma, kozieradka, liść laurowy, szałwia, cząber, anyż
  • Maliny, świeże, suszone, mrożone lub w syropie wzmacniają układ odpornościowy zawierają witaminy z grupy B (B1, B2, B6 i kwas foliowy) oraz witaminę  C oraz minerały (wapń, potas, magnez, żelazo). Spożywanie malin wykazują dobroczynny wpływ przy niedoborze żelaza.

JAK SZYBKO ZWERYFIKOWAĆ CZY POZIOM ŻELAZA W ORGANIŹMIE JEST ODPOWIEDNI

Odchyl dolna powiekę i jeśli jej wewnętrzna powierzchnia jest koloru bladego oznacza, że występuje u Ciebie niski poziom hemoglobiny we krwi, natomiast gdy jest krwisto czerwona oznacza, że poziom hemoglobiny jest w normie.

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »