ALGI CHLORELLA SPIRULINA WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE I ZASTOSOWANIE

Algi czyli glony lub wodorosty, istnieje ich ponad 30 000 gatunków, żyją w wodach słodkich także słonych, a te najczęściej wykorzystywane do celów zdrowotnych to te dzikie niebieskozielone algi czyli spirulina i chlorella. Szczególnie niezwykłą ich cechą jest bogata kompozycja składników odżywczych albowiem algi dostarczają praktycznie wszystkich niezbędnych człowiekowi witamin, minerałów, aminokwasów, enzymów i białek są również bogate chlorofil. Glony wchodzą w skład planktonu (fitoplankton), występują w morzach, oceanach, zbiornikach śródlądowych, część z nich żyje na powierzchni gleby, na kamieniach lub piniach drzew. Wyróżnia się algi słodkowodne i słonowodne.

  • algi słonowodne (morskie)  – to bogate źródło białka oraz jodu
  • algi słodkowodne – zawierają mniej jodu ale za to dużo więcej białka

Mówi się o nich, że zawierają więcej minerałów aniżeli jakakolwiek inna żywność a to dlatego, że mają do dziesięciu razy więcej wapnia aniżeli mleko, osiem razy więcej żelaza aniżeli wołowina. Wyróżnia się trzy typy wodorostów, jeśli chodzi o ilość docierającego do nich światła:

  • zielenice – żyją na głębokości 10 metrów (np. pierwotek, chlorella) występują w wodach słodkich i słonych, nieliczne można spotkać na lądach w miejscach wilgotnych.

  • brunatnice – żyją na głębokości 20 metrów zamieszkują chłodne wody morskie półkuli północnej, oprócz chlorofilu zawierają także barwnik brunatny (do brunatnic należą np. wakame – składnik zupy miso, kombu, arame).

  • krasnorosty – żyją na głębokości 50 metrów głównie w morzach, przyczepione do podwodnych głazów ich przedstawicielem jest rodymenia palczasta szczególnie skuteczna w obniżeniu cholesterolu oraz nori – używane do zawijania sushi.

RODZAJE WODOROSTÓW MORSKICH

Arame

Mają formę brązowych włóknistych pasków, nadają się do gotowania z warzywami takimi, jak kabaczek, pasternak i jamsy.

Rodymenia palczasta

Ma fioletowoczerwony kolor i gładkie, płaskie „liście”. Dzięki wyjątkowemu korzenno-orzechowemu, łagodnemu smakowi jest doskonałym dodatkiem do sałatek, nie trzeba jej gotować tylko dokładnie umyć.

Nori

Uprawiane są głównie w Japonii, najbardziej znane są z tego, że zawija się w nie sushi. Mogą mieć różne kolory, sprzedawane są najczęściej w płaskich, prostokątnych płatach. Można je dodawać do zup, ryżu lub wykorzystać je do zawijania sushi, nie trzeba ich moczyć.

Wakame

Mają słodki smak i można je wykorzystać do kanapek zamiast sałaty, wystarczy je namoczyć na 5 minut.

Hijiki

Są czarne, twarde i bogate w składniki odżywcze ale mają dość intensywny smak. Wystarczy je namoczyć na 20 minut, potem dokładnie opłukać, wystarczy użyć małej ilości, gdyż silnie pęcznieją.

Kelp

Kelp sprzedawany jest w formie proszku lub tabletek, wykorzystuje się go również jako przyprawę.

Kombu

Od wieków stosowane są jako polepszacz smaku i środek zmiękczający do żywności, ich dodatek ułatwia trawienie. Wystarczy je namoczyć w ciepłej wodzie i dodać do potraw np. do sałatek.

ALGI SĄ BOGATE W CENNE SKŁADNIKI

  • aminokwasy o wysokim stężeniu (np. glicyna, lizyna, seryna, analina) – chlorella stanowi źródło białka na które składa się osiemnaście  aminokwasów
  • chlorofil – to substancja syntezowana pod wpływem światła w liściach roślin, ale zdecydowanie najwięcej jest go w chlorelli
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3
  • enzymy
  • kwasy nukleinowe
  • minerały : cynk, fosfor, żelazo, jod, kobalt, wapń, magnez, potas
  • witaminy: z grupy B (B1, B2, B3, B6, B12), A -postać beta karotenu, C i K
  • żelazo – żelazo, w które bogata jest chlorella jest łatwo przyswajalne
  • kwas gamma linolenowy (GLA) – należy do grupy kwasów omega 6, w organizmie wspiera układ odpornościowy, ma działanie przeciwzapalne, korzystnie wpływa również na skórę, włosy i paznokcie
  • c-fikocyjaninę – fikocyjanina ma zdolność wiązania cholesterolu, co sprzyja jego wydalaniu wraz z kałem.
  • dysmutazę nadtlenkową (S.O.D) – związek ten jest metaloproteiną, zawiera w swych centrach aktywnych jony metali (żelaza, cynku, miedzi i manganu) to istotny element obrony komórek przed toksycznym działaniem wolnych rodników tlenowych, przyspiesza rozkład rodnika ponadtlenkowego 02

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

  • usuwają toksyny – to skuteczny pokarm terapii oczyszczających z metali ciężkich
  • działają oczyszczająco na krew i wątrobę
  • dzięki zawartości w nich chlorofilu sprzyjają wzrostowi poziomu hemoglobiny we krwi, a wraz z jej wzrostem poprawie ulega krążenie krwi i dotlenienie
  • wzmacniają system immunologiczny, a to za sprawą fitocyjaniny
  • mają właściwości odmładzające i upiększające, ich spożywanie, jak i pielęgnacja poprawia gładkość i elastyczność skóry
  • wyszczuplające – ich spożywanie wpływa korzystnie na redukcję masy ciała – algi wnikają w komórki tłuszczowe i stymulują przemianę materii
  • wpływają na obniżenie poziomu cukru we krwi
  • wpływają korzystnie na obniżenie złego poziomu cholesterolu
  • wpływają korzystnie na poprawę pamięci i koncentracji, zawarte w nich cenne składniki odżywiają mózg,  zawarta a nich fenyloetyloamina powoduje wzrost aktywności umysłowej, poprawia również samopoczucie w przypadku depresji
  • ze względu na bogactwo chlorofilu wpływają korzystnie na procesy krwiotwórcze
  • wpływają korzystnie na florę bakteryjną układu pokarmowego – regulują poziom pH
  • mają działanie przeciwnowotworowe, co zawdzięcza się cennym związkom z grupy polifenoli
  • obniżają ryzyko zmian miażdżycowych
  • wpływa korzystnie na wzrok, co zawdzięcza się zawartości beta karotenu, którego w nich jest więcej o 14 razy aniżeli w marchewce
  • wpływają korzystnie na pracę tarczycy, co zawdzięcza się zawartości jodu oraz selenu, które wpływają korzystnie na pracę tarczycy
  • zastosowane na skórę regulują wydzielanie sebum (pracę gruczołów łojowych), działają nawilżająco i bakteriostatycznie, ich spożywanie jak i stosowanie na skórę wskazane jest dla osób zmagających się z łojotokiem i cerą trądzikową
  • opóźniają procesy starzenia się organizmu, co zawdzięcza się cennemu związkowi o nazwie fikocyjanina
  • stymulują produkcję kolagenu, co pozwala utrzymać jędrność i sprężystość skóry, zaleca się je szczególnie w kuracjach przeciwstarzeniowych
  • wykazują działania przeciwzapalne, zastosowane wewnętrznie, jak i zewnętrznie na skórę przyspieszają proces gojenia się ran

ZASTOSOWANIE

  • uzupełnienie diety w witaminy i mikroelementy
  • uzupełnienie diety w białko oraz witaminę B12 ze wskazaniem przy diecie wegetariańskiej i wegańskiej
  • w medycynie zastosowanie znajduje do produkcji leków zalecanych w chorobach układu pokarmowego, te zawierające dużo jodu zastosowanie znajdują w chorobach tarczycy
  • w przemyśle kosmetycznym glonów używa się do produkcji kremów i maseczek nawilżających, przeciwstarzeniowych, działających napinająco na skórę
  • na twarz, skórę i dekolt w postaci maseczek – zawarte w algach cenne mikroelementy przenikają przez skórę,  działają nawilżająco, łagodząco i odżywiająco. Ponadto maska z alg wpływa korzystne na poprawę mikrokrążenia, wzmacniają ściany naczyń, poprawiają koloryt skóry, hamują procesy starzenia się skóry.
  • na włosy- przeznaczone są do pielęgnacji wszystkich rodzajów włosów i mają działanie nawilżające, regenerujące i wygładzające
  • agar- agar – pozyskany z niektórych gatunków brunatnic stosuje się jako zagęstnik w przemyśle spożywczym
  • do spożycia w kuchni stosowane jako przyprawa algi dodają smaku różnym potrawom – zaleca się ich spożywanie nawet kilka razy w tygodniu

DZIKIE NIEBIESKIE ALGI CUDOWNY SUPER POKARM

Można je kupić w sklepach ze zdrową żywnością w formie tabletek, jako napój, kapsułki lub proszek. Są doskonałe dla osób odchudzających się oraz odczuwających ciągłe zmęczenie. Warto je przyjmować nawet wtedy, gdy się jest kompletnie zdrowym dlatego, że są bogatym źródłem wszystkich składników pokarmowych, których potrzebuje organizm. Zawierają wszystkie witaminy, minerały, aminokwasy, żywe enzymy i białka (60 % białek i bardziej kompletny profil aminokwasów niż wołowina czy soja). Ponadto są najlepszym żywnościowym źródłem beta karotenu, witamin z grupy B i chlorofilu. Zwiększają sprawność umysłową i poprawiają pamięć. Badania wykazały, że dzieci, które spożywają algi osiągają lepsze wyniki w szkole, a nawet stwierdzono ich wpływ na powstrzymanie choroby Alzheimera. Ponadto poprawiają funkcje układu immunologicznego, tym samym wspomagają walkę z wirusami, przeziębieniem i grypą.

SPIRULINA SPRZYJA ODCHUDZANIU

Spirulina jest hodowlanym mikroglonem o jednej z najwyższych zawartości białek wśród żywności naturalnej, zawiera od 60- 70% kompletnego białka, gdzie dla porównania w mięsie jest jest go zaledwie 25 %. Uważa się, że spirulina pomaga regulować poziom cukru we krwi i ograniczać napady apetytu, dlatego jest doskonałym produktem dla osób odchudzających się. Pomaga w chudnięciu i odżywia organizm dlatego 1 łyżeczka spiruliny wypita z wodą lub sokiem rano na czczo będzie odświeżającą pobudką.

  • najbogatsze źródło chlorofilu
  • duża zawartość białka
  • fikocyjanina
  • fenyloetyloamina
  • witaminy z grupy B
  • żelazo
  • kwasy tłuszczowe i lipidy
  • beta karoten
  • kwas linolowy i linolenowy, które w organizmie zostają przetworzone do kwasów gammalinolenowych

CHLORELLA STRAŻNIK CHOLESTEROLU

Chlorella to jednokomórkowa alga z gromady zielenic, która istnieje od początków istnienia życia na Ziemi. Odkryta została dopiero w 1890 roku przez mikrobiologa dr Martinusa Beijernicka, który nadał jej nazwę Chlorella vulgaris. Z uwagi, że odkryto w niej duże ilości białka upodobali ją sobie Niemcy, którzy hodowali ją w dużych ilościach. Ta mikroskopijna alga jest pokarmem spożywanym przez Japończyków aż po dziś dzień. Chlorella jest glonem słodkowodnym, zawiera wiele składników pokarmowych, w tym białka, witaminę B12, cynk, żelazo, chlorofil, i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Z przeprowadzonych badań wynika, że chlorella wzmacnia układ odpornościowy, obniża poziom cholesterolu i zapobiega zwapnieniu ścianek tętnic, które prowadzi do zawałów serca i udarów. Można ją dostać w postaci kapsułek, tabletek, płynu lub proszku. Po kilku dniowej kuracji można zaobserwować wzrost paznokci.

  • usuwa toksyny
  • hamuje wzrost guzów nowotworowych
  • zawiera białko pełnowartościowe, magnez, potas mangan, żelazo, cynk wapń, selen, witaminę C, E, kompleks witamin z grupy B oraz K, przeciwutleniacze, polifenole, kwasy a-linolenowy (omega  3) i linolowy (omega 6).

CHLORELLA A METALE CIĘŻKIE

Spożywanie chlorelli przynosi pozytywny wpływ na zdrowie przez cały rok, jednak szczególnie powinniśmy stawiać nacisk na jej spożywanie w okresie grzewczym, gdzie w powietrzu znajduje się cała paleta metali ciężkich. Chlorella jest bardzo silnym utleniaczem, przyciąga metale ciężkie i usuwa je z organizmu. Należy jednak pamiętać aby nie łączyć utleniaczy z przeciwutleniaczami (np. z witaminą C), które zbiorą wszystkie toksyny i ponownie umiejscowią je w największych organach ciała (w mózgu, wątrobie czy nerkach). Dlatego ważne jest aby po spożyciu chlorelli odczekać minimum 3 godziny do przyjęcia pokarmu z witaminą C.

JAK PRZYJMOWAĆ CHLORELLĘ

Chlorella dostępna jest w postaci proszku lub tabletek, aby uzyskać najlepsze efekty powinno się przyjmować ją 3 razy dziennie pół godziny przed każdym posiłkiem. Jednak ze względu na niezalecane spożywania posiłków zawierających witaminę C wraz z chlorellą warto spożywać ją np. przed snem popijając dużą ilością wody i po przebudzeniu aby odczekać minimum 3 godziny przed posiłkiem.

  • Odpowiednia oczyszczająca dzienna dawka chlorelli dla osoby dorosłej wynosi 2-3 g na dobę.

Dawkowanie zacznij od połowy grama dziennie, taką dawkę przyjmuj przez kilka dni, następnie przez kolejne dni przyjmuj po 1 gramie na dobę i tak co kilka dni dodawaj po pół grama aby osiągnąć porcję 3 gram.

MASKA ALGOWA NA TWARZ, SZYJĘ I DEKOLT

  • sproszkowane algi 1 łyżeczka
  • 1 jajko
  • 1 łyżeczka octu jabłkowego
  • 1 łyżeczka oleju
  • 1 łyżeczka miodu

Pianę z białek należy ubić na sztywno. W oddzielnej miseczce wymieszać żółtko, ocet, i miód, otrzymaną mieszankę delikatnie połączyć z ubitym białkiem. Tak przygotowaną maseczkę należy nałożyć na twarz, szyję i dekolt, pozostawić na 20 minut i spłukać letnią wodą.

Źródło: Dieta, która zmieni Twoje życie „Jesteś tym, co jesz” Gillian McKeith, „Zdrowie bez leków” nr 21 luty 2019 r. , www.czytelniamedyczna.pl, www.naturalna-medycyna.com.pl

Udostępnij!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry
Translate »